Turistika v Severním Velebitu

Tento nádherný trek vede krásnou vápencovou krajinou se spoustou příležitostí ke sledování místních zvířat a rostlin. K dobře položeným horským chatám (PD Zavižan a Alan) vedou jasně značené turistické trasy. Přesto však do oblasti jezdí překvapivě málo zahraničních návštěvníků.

Do národního parku Severní Velebit se lze dostat kterýmkoliv autobusem, jenž jezdí po hlavním pobřežním tahu jižně od Senje. Vystupte ve vesnici Gornja Klada, která se nachází pár minut od hlavní silnice. Projděte Gornjou Kladou a vydejte se po značené stezce, která míří vzhůru po úbočí kopce  v povzdálí. Vystoupejte serpentinami skrze les až k PD Zavižanu, který najdete na opačné straně travnatého svahu. Tato část výpravy vám zabere 4,5 hod. Chata má otevřeno po celý rok a funguje také jako meteorologická stanice.

Druhý den
Poté, co v PD Zavižanu jednou či dvakrát přenocujete, se vydejte od chaty na východ, přejděte přes silnici a pokračujte až do bodu, kde se cesta dělí a vedou z něj stezky do vesnice Krasno a další na nedaleký Zavižanski Pivčevac (1 676 m.n.m.). Jděte po stezce na Mali Rajinac (1 699 m.n.m.; 2,5 hod.). Jelikož jde o nejvyšší vrcholek v parku, je z něj skvělý výhled. Výrazným vrcholem jihozápadním směrem je Gromovača, jeden z vašich dalších cílů. Vraťte se na rozcestí, odkud vede stezka na Zavižanski Pivčevac, pak odbočte doleva směrem na tento vrcholek. Sestupte po opačném svahu hory a na silnici se vydejte doprava zpět k chatě Zavižan, okolo veliké jeskyně, v níž často bývá sníh. Kousek předtím, než dorazíte k chatě, odbočte doleva do travnatého údolí, kde najdete velebitskou botanickou zahradu (Botanički Vrt), která zde byla založena v roce 1966.

Třetí den
Po další noci v chatě se vydejte na jih okolo botanické zahrady a pak odbočte doprava na stezku s názvem Premužićeva (staza); pochází z 30. let 20. st. a postavil ji Ante Premužić, místní lesní inženýr. Až projdete podél krásných vápencových útvarů v Rožanských skalách, jděte po cestě, která vede vzhůru na vrchol Gromovača (1 676 m.n.m.).

Pokračujte po stezce Premužićeva k přístřešku Rossijevo (sklonište) – asi 2,5 hod. od PD Zavižanu, což je kamenný přístřešek bez personálu, kde může přespat až osm lidí (vodu ze studny je nutné vyčistit). Za chatkou stoupá Premužićeva do průsmyku pod Crikvenou (1 641 m.n.m.), na niž můžete vystoupat s pomocí kovových výstupků během pár minut a pak se vydat dolů do lesa. Půjdete směrem nalevo podél stezky, která vede do Lubenovace, což je otevřená krajina mezi chráněnými oblastmi Hajdučských Rožanských skal. Po přechodu několika otevřených travnatých ploch sestupte k chatě Alan, v níž přenocujete. Chata má otevřeno pouze v létě a nachází se 4 hod. cesty od PD Zavižanu. Od chaty Alan jděte po silnici do Jablanacu na pobřeží (3,5 hod.). Tam, v nejzazším cípu malé zátoky Zavratnica, najdete malou chatku (Planinarska kuća Miroslav Hirtz, otevřeno v létě). Ubytování a následný transport vám zajistí informační kancelář v Senji (www.tz-senj.hr).

Vstupenky lze zakoupit v chatě Gornje Kaladě a platí 3-7 dní. Podrobné mapy vydává SMAND (list 16, Sjeverni Velebit, https://smand.hr). Potraviny lze zakoupit na chatě Alan po předchozí dohodě. Budete potřebovat spací pytel a teplé oblečení proti dešti, a to i v létě.