Výlet na Plitvická jezera

Nejlepším způsobem prohlídky parku pochopitelně zůstává pěší chůze. Putování po hlavních stezkách je snadné. Jsou jasně viditelné (většinou po dřevěných chodníčcích) a během jediného dne se snadno podíváte k většině jezer, i když je lepší si na poklidné toulky parkem vyhradit dva dny.

Vyjděte od hotelu Jezero (u Ulazu 2), jděte po stezce dolů k pokladně a pak pokračujte dále dolů až na břeh jezera Kozjak, na jehož druhou stranu vás převeze loď. Jděte po jasně značené stezce, která z velké části vede po dřevěných chodnících a vine se podél řady malých jezírek a okolo lánů rákosů a sintrových vodopádů.

plitvická jezeraLišejníky – většinou Cratoneuron, také Brium – které postupně zkameněly a proměnily se ve skalní útvary, lze spatřit, jak vyrůstají z povrchu sintrových bariér a vodopádů. Pod vodou častokrát uvidíte bledé, přízračné kmeny stromů a větve, jež procházejí podobným procesem, kdy se na nich usazuje uhličitan vápenatý z vod bohatých na minerály. Zájemci o botaniku by se měly porozhlédnout po neobvyklých rostlinách;  několik zdejších druhů neroste nikde jinde než v tomto národním parku. Jděte dále až k jezeru Galovac či Okrugljak a poté vystoupejte zpět na silnici.

Jeďte kyvadlovým autobusem, který jezdí zhruba po 20 min., k jezeru Milanovac. Od konečné autobusu pokračujte dále na nádhernou vyhlídku nad jezery – jedno z klasických vyhlídkových míst v parku.

Namísto další cesty po vysoko položené trase odbočte doprava a jděte dolů po dosti příkrých schodech, které vás povedou skrze obrovskou díru ve skále. Dole odbočte doprava a jděte po chodníku, který nyní vede podél řady hlomozících peřejí. Zanedlouho budete po pravé straně míjet další chodník (označený jako parkoviště). Pro tuto chvíli jej ignorujte, jděte stále rovně, okolo Sastovců po pravé straně, kde se jedno z posledních jezer vlévá do řeky Korany, a pak sestupte k jezírku pod Velikim Slapem (doslova Velkým vodopádem), který se řítí z výšky 76 m z protější skály.

Vraťte se k chodníku se značkou „parkoviště“, jděte po něm přes jezero a pak vystoupejte po stezce na opačném konci vodní plochy, odkud je obzvláště dobrý výhled na Veliki Slap vzadu. Na vrcholku odbočte doprava a jeďte autobusem zpět k pokladně u hotelu Jezero. Případně, když už jste zde, zamiřte na parkoviště u Ulazu 1 – a nezapomeňte si vzít svou vstupenku, abyste se dostali zpět do parku – a naproti přes hlavní silnici do rušné restaurace Lička Kuča se spoustou místa pro posezení u jídla na čerstvém vzduchu.

V parku se lze toulat mnohem déle a v pokladně či obchodech u vstupu do parku, případně v hotelích, si můžete zakoupit podrobnou mapu oblasti (Nacionalni Park Plitvička Jezera, turistička karta 1:50000). Držte se na značených stezkách, aby nedocházelo k erozi půdy či k poškození přírody.